Mero naam Irina ho - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Irina - WaarBenJij.nu Mero naam Irina ho - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Irina - WaarBenJij.nu

Mero naam Irina ho

Door: Irina

Blijf op de hoogte en volg Irina

02 Mei 2014 | Nepal, Pokhara

Mero naam Irina ho. Moh Nederland bata aiko ho. Moh bais borseko ho.
Dit is ongeveer wat ik uitspreek als ik zeg hoe ik heet, waar ik woon en hoe oud ik ben!
De kinderen vonden het hoog tijd dat ik wat Nepalees zou leren. Ze overhoren me elke keer als ze me zien en lachen me uit als ik weer eens iets verkeerds zeg. Nou, zo leer je het wel!

Dat wennen hier gaat steeds beter en voel me steeds meer thuis bij m’n gastmoeder. Deze week was een schoolweek. De kinderen hebben net een maand vakantie gehad (de grote vakantie) en nu is het schooljaar weer begonnen. Daarom is alles aan het opstarten en waren er bijvoorbeeld pas sinds woensdag schoolboeken.
Het schooltje heet Holy Angel English School. Het is een christelijke school, waar in Nepal 80% van de inwoners hindu is. Volgens mij is maar ongeveer 1% van de mensen hier christelijk. Op de school wordt iedereen gewoon gerespecteerd. Er zitten dus ook gewoon hindu kinderen en leraren. Op school worden alle vakken in het Engels gegeven, behalve Nepalees (dat wordt in het Nepalees gegeven).

Het is de bedoeling dat wij, de vrijwilligers, de kinderen die niet goed mee kunnen komen op school bijles geven in wiskunde en engels. Dit doen we buiten in de schaduw. Ik heb dat deze week nog niet kunnen doen, omdat het schooljaar pas net begonnen is. Ze hebben gezegd vanaf maandag weer, maar als ik een ding hier al geleerd heb: ze houden zich hier in Nepal totaal niet aan hun woord, dus we zullen zien!
Daarom heb ik maar zoveel mogelijk geprobeerd alles te ervaren deze week en een beetje van de cultuur mee te pakken! Ik mocht bij een aantal lessen achter in de klas meekijken bijvoorbeeld. Ze gaan hier ook heel anders met de kinderen om. Ze krijgen gerust een tik op hun hoofd als ze even niet aan het opletten zijn! Echt slaan zullen de leraren niet doen waar ik bij ben, want ze willen niet dat de vrijwilligers hier dat zien. Ze leren Engels door de woorden in een soort melodie te spellen. Ze krijgen sinds dit jaar ook computerles op school. Dit doen ze tot nu toe zonder computers, maar uit een boek!

Ik ben ook met de schoolbus mee geweest de kinderen naar huis brengen. Ik dacht: zo kan ik mooi een stukje van de stad zien! Nou, niet dus! Ik had direct 3 meiden op m’n schoot, die de hele tijd m’n aandacht wilden. De bus is zo vol, dat veel mensen moeten staan of op schoot moeten zitten! Ik denk gerust dat er 2x het aantal kinderen als zitplaatsen zijn.. of meer...

Verder was woensdag de verjaardag van het jongste kind in het weeshuis. Dat vierden ze uitbundig. Ze kochten 3 kippen die amper op hun pootjes konden staan (plofkip?), levend!! Daarna slachten de 3 oudste jongens van het weeshuizen de kippen en hebben ze in stukjes gehakt. Ik heb nog nooit zoiets gezien, maar de kinderen in het weeshuis waren erg gelukkig: lekker vlees eten (dat eten ze normaal nooit). Er waren twee enorme taarten en de jarige job kreeg allerlei cadeaus. Ik had zelf een shirtje voor hem gekocht. Het was een heel leuke avond. Het enige waar ik een beetje mee zit: volgens mij werd deze verjaardag heel uitbundig gevierd, maar de verjaardag van alle andere kinderen niet. Aan de andere kant hebben alle kinderen een topavond gehad!

Gister was opnieuw een holy day en waren de kinderen dus vrij. Samen met Daan en Lotte hebben we een picknick voor de kinderen van het weeshuis georganiseerd. We hebben watermeloenen, bananen, koekjes en chips voor ze gekocht en ze meegenomen naar het park bij lakeside. We hadden ook een volleybal, voetbal en springtouw mee. Helaas was het wel de eerste dag hier dat het begon te regenen! Maar voor de kinderen maakten dat helemaal niks uit. Spelen in de regen vonden ze ook leuk!

Vandaag is een nieuwe vrijwilliger aangekomen: Arianne. De kinderen waren opnieuw vrij vandaag, dus we hebben lekker met ze kunnen spelen en daarna heb ik Arianne een deel van Pokhara kunnen laten zien. Maandag vertrekken Daan en Lotte helaas en ben ik degene die hier alles moet uitleggen. Ben benieuwd of dat allemaal goed gaat :)

Ps. Ik vind alle reacties op m’n blog echt heel erg leuk om te lezen, bedankt!

  • 02 Mei 2014 - 14:57

    Tiny:

    Hallo Irina
    leuk je verslag te lezen en leuk wat je allemaal doet daar .Ja de kindertjes zullen best gek op je zijn leuk toch.?
    En uit leggen van regels ben jij ook wel goed in dacht ik zo.heel veel succes nogmaals en nog een leuk tijd.
    xxxTiny

  • 02 Mei 2014 - 15:51

    Ellen:

    Hahaha, Irina en een kip slachten.. heb je dat ook echt gezien? Hier wil ik sowieso meer over horen als je thuis bent! Xx Ellen

  • 02 Mei 2014 - 16:43

    Oma:

    Hoi Irina,weer een nieuw berichtje leuk hoor!! de kindertjes hebben wel veel vrij .
    maar volgende week is het echt werken voor je.
    gelukkig dat jullie er zijn!dat maakt het leven nog een beetje leuk voor ze!!
    ik geniet van je verhalen,ik kijk al weer uit naar de volgende!!!!
    Liefs van Oma

  • 02 Mei 2014 - 17:11

    Jolanda:

    Hoi Irina
    verwen ze maar extra, ook de kinderen die niet jarig waren.
    Dan eten we hier wel een stukje kip minder en sponsoren jou zodat je kunt delen
    Ik geniet van je verhalen, als je geen baan als arts kunt vinden kun je reisverslaggever worden.
    groetjes Jolanda

  • 02 Mei 2014 - 17:24

    Natasja:

    Heee lieve irina!
    Een kip slachten? Noooooo! Ieeeh.
    Voor de rest klinkt het allemaal gezellig daar :).
    Fijn dat je je wat meer thuisvoelt!
    Heel veel plezier!! Xxx

  • 02 Mei 2014 - 23:02

    Lisa:

    Hoop dat je na die kip geen vegetariër bent geworden. Ik zou het niet overleven hoor zonder elektriciteit, vind het knap wat je daar doet.

  • 03 Mei 2014 - 19:25

    Elly:

    Hee Irina,

    He jekkie een kip slachten voor je ogen. Maar goed, de kinderen denken ze vast aan het heerlijke kippenvlees dat ze straks gaan eten, en vast zelden voorgeschoteld krijgen. En diepvrieskippen kennen ze in Nepal vast niet :-) Verwen de kids maar lekker inderdaad!
    Goed om te horen dat je je steeds meer thuis voelt !
    Straks wil je niet meer met Dennis mee naar huis hahaha.
    Veel plezier weer!

    xxx Elly

  • 07 Mei 2014 - 10:39

    Marlinda:

    Gaaf Irina!! Heel veel plezier en succes nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irina

Op 20 april vertrek ik voor 6 weken naar Nepal. Graag houd ik iedereen in Nederland een beetje op de hoogte van mijn avonturen daar!

Actief sinds 07 April 2014
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 8047

Voorgaande reizen:

20 April 2014 - 01 Juni 2014

Nepal

Landen bezocht: