De chaos van Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irina - WaarBenJij.nu De chaos van Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irina - WaarBenJij.nu

De chaos van Kathmandu

Door: Irina

Blijf op de hoogte en volg Irina

22 April 2014 | Nepal, Kathmandu

Daar sta ik dan, alleen, 6:15 lokale tijd ( 2:30 's nachts in Nederland) op het vliegveld in Kathmandu. Al snel veel chaos met het visum, maar daarna is de eerste tas op de bagageband die ik zie mijn tas! Op weg naar het hotel.... dacht ik. Op het vliegveld zou iemand staan met een bordje met m'n naam. Veel namen, maar niet de mijne. Geen paniek, ik wacht wel even... Half uur later: een beetje paniek, maar eerst even het nummer opzoeken. Daarna totale paniek: het nummer stond niet in m'n telefoon, aah! Uiteindelijk het nummer via een omweg gevonden en een half uur later was m'n taxi er. Het echte avontuur kon beginnen.

Ik schrijf dit verslag op m'n telefoon op m'n hotelkamer. Alvast excuses voor de spel- en typfouten.

Nu, een dag later (maar voor m'n gevoel al veel meer) al lekker de toerist uitgehangen. Diewertje, een andere vrijwilliger kwam op dezelfde dag (3 uur later aan), dus we hebben besloten samen Kathmandu te ontdekken en dat was heerlijk! Met z'n tweeën alles uitzoeken is veel beter als alleen en het is ook nog eens super gezellig.

In het kort: maandag de straten in de buurt gezien en een wandelroute met heel veel tempels naar durbar square. 's Avonds gegeten bij een toeristisch restaurantje en vroeg naar bed na zo'n lange reis. Dinsdag Pashupatinath (een grote tempel), lijkverbrandingen, boudhanath (de grootste boedhistische stoepa) en een tibetaans klooster bekeken.

Dit maakte het meeste indruk op me de afgelopen 2 dagen:
- de chaos in het verkeer. Elke taxi waar je in zit voor 15 minuten toetert zeker 50 keer, dat is normaal. Het toeteren zelf maakt geen indruk meer op iemand, want dat hoor je constant en overal. Niemand kijkt er meer van op. Ze rijden in Nepal links, maar als rechts goed uit komt, vinden ze dat hier ook wel prima. Bij grote kruispunten staan verkeersregelaars, met handen in hun zakken te kijken hoe iedereen rijdt. Door al dat verkeer en vieze straten waait er veel stof en viezigheid omhoog. Na een dag lopen is alles vies!
- de chaos met het betalen. Eén euro is 133,8 Nepalese Rupie. Het is een kwestie van afdingen. Het lastige is alleen dat je geen idee hebt wat normaal is. We betalen sowieso veel meer dan Nepalezen, maar dat is bij alles wat je bezoekt. Nepalese prijs: 50, toeristenprijs 250 (dat staat er ook gewoon zo bij ja!)
- de lijkverbrandingen. Soort van heilige crematies in de buitenlucht voor normale Nepalezen op een stapel van hout dat in brand wordt gestoken. Het lichaam is in een doek gewikkeld. Verder zijn er allerlei ceremonies met de familie. Mensen die hun einde voelen naderen komen naar die plek. Heel raar om hier bij te mogen zijn en te bekijken. Niemand huilt, want ze zien het als iets moois als iemand weer verder kan.
- tibetaans klooster: hier zijn we bij een ceremonie geweest. We kwamen toevallig aanlopen en we durfden uiteindelijk te vragen of we erbij mochten zitten.. En dat mocht! Dus Diewertje en ik met een stuk of 10 monniken voor een enorm boedha-beeld. Ze maakten allerlei muziek met instrumenten waarvan ik de naam niet ken. Indrukwekkend zeker!

Ik heb het hier veel moois gezien en meegemaakt, maar ben ook blij dat ik morgen vertrek. Iedereen zegt dat Pokhara veel minder chaos is. Ze noemen het een ontspannen stad. Morgen 6:30 (ochtend) de bus, daar ga ik m'n gastgezin ontmoeten. Ben heel benieuwd!

  • 22 April 2014 - 20:09

    Oma:

    Hoi Irina , heel leuk dat je ons mee laat reizen .
    wat eng dat de taxi er niet was!!je ben heel stoer !!!
    je heb al veel gezien ,leuk hoor
    Goede reis, Kus,Oma

  • 22 April 2014 - 20:38

    Tiny:

    Hallo Irina
    Nou zeker even heftig maar geluk dat er nog een meisje was.Ik wist niet dat jij alleen was gegaan spannend hoor en toch leuk en interessant .Maar nogmaals kijk goed uit en jij bent gewoon een kanjer.En ik kijk uit naar de volgende berichtjes .Liefs Tiny xxx

  • 22 April 2014 - 20:56

    Geerke:

    Hee Irina!
    Dit klinkt echt als een andere wereld! Ik vraag me af hoeveel rustiger Pokhara echt is, ik denk dat je er ook nog wel een zekere mate van chaos is ;) Je avontuur is in ieder geval begonnen, veel plezier en goede reis!

  • 22 April 2014 - 21:31

    Lisa:

    Wow, en dat is slechts 2 dagen.... dat belooft een avontuurlijke, leerzame en indrukwekkende periode. Ben benieuwd naar je ervaringen als je straks druk aan t werk bent.

  • 22 April 2014 - 23:04

    Marjolein:

    Hee Irien,
    Wat heb je in die paar dagen tijd al veel meegemaakt! Ik zit het me helemaal in te beelden hoe je het allemaal beleeft. Ben benieuwd naar je volgende verhalen :). Xx lein

  • 23 April 2014 - 09:46

    Anita:

    Hoi Irina,

    Dat is heel wat in 2 dagen tijd! Maar het is je gelukt! Mooie ervaringen allemaal.
    Succes de komende dagen en geniet er van! Kijk uit naar je volgende verslag!

    Cees, Fabian en Anita

  • 23 April 2014 - 16:26

    Marlinda:

    Hey Irina, wat een bijzondere dingen heb je al gezien en meegemaakt, dat belooft wat! Geniet van alles en houd je veilig ;).xx Marlinda

  • 26 April 2014 - 19:30

    Lijda:

    Hallo Irina
    Al kreeg ik € 100.000 ze kregen mij niet alleen naar Nepal!!
    dus wel dapper!!! En probeer die kinderen en wat geluk te BRENGEN!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irina

Op 20 april vertrek ik voor 6 weken naar Nepal. Graag houd ik iedereen in Nederland een beetje op de hoogte van mijn avonturen daar!

Actief sinds 07 April 2014
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 8003

Voorgaande reizen:

20 April 2014 - 01 Juni 2014

Nepal

Landen bezocht: